(צילום-ענת רסקין)
עקב הופעתו של בולען בסמוך לכביש 90 באזור קבוץ עין גדי , משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל סוגרים קטעים מכביש 90 למעבר תחבורה ומפנים התנועה לכביש עוקף העובר בסמוך לשמורת הטבע עין גדי. רשות הטבע והגנים מזהירה מפני פגיעה אקולוגית קשה.
בכוונת נ מדובר בשקיעה של הכביש בעומק של כ-5 ס"מ ולאורך של כ- 5 מטרים, המהווה סכנה מיידית לנוסעים במקום. יש להניח כי יריעות הבד המונחות מתחת לכביש מנעו את יצירתו של בור בולען עמוק אף יותר שעלול היה להוביל לתוצאות הרסניות. נתיבי ישראל הורתה להעביר את התנועה לשביל צר הנמצא בלב האזור השמור. שביל זה, גם אם ישודרג, לא מיועד להעביר נפחי תנועה גדולים. השביל עובר בלב אזור המחייה של עדרי היעלים ויגרום להפרעה קשה ולסכנה הן לנוהגים ברכב והן לבעלי החיים. הנתיב הזמני יפעל עד לסיום עבודות נתיבי ישראל, תקופה המוערכת בכ-5 חודשי עבודה.
באזור נמצאת אוכלוסיית היעלים הגדולה בעולם, בנוסף לחיות בר נוספות הנמצאות בסכנה בעקבות צייד פרוע.
שמורת טבע עין גדי היא מהשמורות הוותיקות והמיוחדות בארץ ומכילה ערכים מיוחדים ביותר. כ-500,000 מטיילים מבקרים בשמורה מידי שנה, עומס תנועה משמעותי יפגע בהנאה ובטיחות המטיילים בשמורה.
רשות הטבע והגנים דרשה מחברת נתיבי ישראל כבר לפני כחצי שנה לתכנן פתרונות ארוכי טווח לכביש באזור המדובר בצורה שלא תיפגע בשמורת הטבע וביעלים שסביבה בכדי לקצר את משך הנזק לטבע.
בטווח המיידי, לאור הסכנה לחיי הנוסעים והפניית התנועה בסמוך לשמורה, דורשת הרשות מנתיבי ישראל לעשות מקסימום מאמץ להפחית את הנזק לשמורה ולבעלי החיים ולבחון את החלופות המוצעות באזור הכביש.
הבולענים הם בורות עמוקים בקרקע שנוצרים כתוצאה מקריסת פני השטח זאת בשל ירידת מפלס המים בים המלח והפרת האיזון בין מי התהום המתוקים למי ים המלח המלוחים. המים המתוקים עולים וממיסים את שכבת המלח ויוצרים חללים אליהם קורסת שכבת פני האדמה על בנייניה או כבישיה. החל משנת 1989 נפערו באזור צפון ודרום ים המלח כ- 1,500 בולענים כשהגדולים בהם מגיעים לקוטר של 35 מטרים ולעומק של 25 מטרים ומהווים איום וסכנה לאנשים ומכוניות. על כביש 90 עוברות בשנה כ-1,5 מיליון מכוניות באזור הנחשב לאזור תיירות מובהק.