(באדיבות מ.א.ערבה תיכונה)
יתכן כי ועדת הכספים תקבע בעצמה קריטריונים למתן הטבות מס ליישובים. ראשי הרשויות הנפגעות מנסים לגבש אסטרטגיה עזרא רובינס ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה: "פוגעים פגיעה אנושה בפריפריה וקול לא נשמע. לא מיו"ר השלטון המקומי, שלמה בוחבוט בנושא הטבות המס לערד ולא מיו"ר מרכז המועצות האזוריות, שמוליק ריפמן. קשה לי לעבור לסדר היום נוכח שתיקתם".
מאת: ענת רסקין
בדיון על היעדר קריטריונים ברורים למתן הטבות מס ליישובים, הודיע ביום ב' 11/6/12, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ש"אם בתוך שלשה חודשים הדבר לא ייעשה ע"י הממשלה, ועדת הכספים תקבע בעצמה קריטריונים למתן הטבות מס ליישובים". גפני קיים את הדיון בעקבות ארכת זמן של שנה שנתן בג"צ לממשלה, בטרם יכריע בעצמו בסוגיה. יו"ר הכנסת ריבלין: "הממשלה נמנעת מקבלת החלטות עקב לחצים פוליטיים ועל הכנסת לתקן את המעוות, אחרת בית המשפט ייכנס לנעלינו".
בסוף חודש מאי נערכה פגישה בין טלי פלוסקוב ראש עיריית ערד, עזרא רובינס ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה, אודי גת ראש המועצה האזורית חבל איילות ובשבוע שעבר נפגשה פלוסקוב בקבוץ הגושרים עם ראשי הרשויות של חצור הגלילית ובית שאן בנושא סכנת הסרת הטבות המס מהרשויות. מטרת הפגישה הייתה לגבש את האסטרטגיה המשותפת לתיקון העוול ושמירה על זכויות התושבים והתמריץ למשיכת אוכלוסיות נוספות להתגורר באזורי הפריפריה המרוחקים במדינת ישראל.
עזרא רובינס ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה: "באופן אירוני, המועצות והערים המקיפות אותנו ממשיכות לקבל הטבות מס ורק לערבה התיכונה מבקשים לבטל. אני מתבונן במפת עמק הערבה ושואל את עצמי היכן המדינה? היכן המנהיגים של השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות? פוגעים פגיעה אנושה בפריפריה וקול לא נשמע. לא מיו"ר השלטון המקומי, שלמה בוחבוט בנושא הטבות המס לערד ולא מיו"ר מרכז המועצות האזוריות, שמוליק ריפמן. קשה לי לעבור לסדר היום נוכח שתיקת מנהיגי השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות. אני מצפה כי בעל תפקיד ברמה הארצית ידע להתעלות מעבר לשיקולים אישיים הנוגעים לרשות אותה הוא מייצג ויפעל למען כלל הרשויות".
זו אינה הפעם הראשונה שוועדת הכספים נדרשת לנושא ובעבר נדרשה לאשר הטבות מס ליישובים שונים. בעקבות הענקת ההטבות בעבר הוגשו מספר עתירות לבית המשפט וב- 22.5.2012 קיבל את חלקן ופסק כי יבוטלו הטבות מס לחמישה יישובים ורשויות; המועצות האזוריות: ערבה תיכונה, איילות, ערד, חצור ובית שאן וכי יתווספו למקבלי ההטבות שלושת היישובים; מזרעה, כירסא-סמיע ובית ג'אן. "מדובר בפסק דין חריג, כיוון שלראשונה נוקט בג"צ בתיקון אקטיבי של חקיקה להבדיל מביטול חקיקה ומוסיף שלושה יישובים לרשימת אלו הזכאים להטבות מס" קבע היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל יינון במכתב לחברי הכנסת. בית המשפט קבע ש"חלוקת המשאבים הציבוריים צריכה להיעשות על בסיס קריטריונים גלויים, ברורים, אחידים ושוויוניים" ולא על בסיס החלטות שרירותיות, אפילו תהיינה מנומקות.
יו"ר הוועדה גפני: "כל עוד אני מכהן כיו"ר ועדת הכספים, לא אאפשר להחלטת בית המשפט לקבוע אילו יישובים יקבלו הטבות, להיכנס לתוקף. הבעיה בפסיקה איננה בביטול ההטבות ליישובים מסוימים אלא בכך שהוא מוסיף יישובים. פירוש הדבר, שבית המשפט מנהל את המדינה וזהו דבר חסר תקדים שאין לו אח ורע". גפני קבל בפני נציגי הממשלה על ההתמהמהות בקביעת קריטריונים ודרש מהם לחזור לוועדה עם הצעת חוק מגובשת בעניין מתן הטבות המס".
יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד): "הכנסת קבעה שהחלטותיה צריכות להיות שוויוניות ואיננה יכולה לפעול בניגוד להחלטותיה. אם לא תתקן את המעוות, יבוא בית המשפט וייכנס לנעליה. בג"צ נקט בדרך מתונה ונתן הזדמנות נוספת להתאים את החקיקה לעקרונות השוויון שהכנסת עצמה קבעה. אני אומר את זה כמי שדוגל בעליונות ועצמאות בית המחוקקים. לצערי עד כה הממשלה לא קיבלה החלטה, משום שהלחצים הפוליטיים היו מעל לכוחותיה. כעת, הממשלה צריכה לשבת על המדוכה ולהביא לכנסת הצעה, שעומדת בקריטריונים שוויוניים. הזהרתי בעבר, שאם ביהמ"ש יתערב, לא נוכל לזעוק על חדירה לתחום הכנסת, משום שבעניין זה הדבר צודק. אם הממשלה לא תניח הצעת חוק בזמן הקרוב, הכנסת תיזום הצעה בעלת קריטריונים שוויוניים".
ח"כ שי חרמש (קדימה): כל עוד הגדלת המפה פירושה שהחלשים יממנו את החלשים אני מתנגד. ערד נותרה העיר היחידה בנגב הרחוק שאין לה כל הטבות בניגוד לירוחם למצפה רמון כי בג"צ ביטל לה את ההטבות מה- 1 בינואר. ח"כ רוחמה אברהם-בלילא (קדימה) קראה ליו"ר הוועדה גפני להקים ועדת משנה מיוחדת לנושא על-מנת לגבש קריטריונים במקום הממשלה. "ועדת הכספים יכולה לפעול בעצמה ע"י הקמץ ועדת משנה שתקבע קריטריונים" אמרה. ח"כ ציון פיניאן (ליכוד): "בית המשפט נוהג ככנסת על. וזו לא החלטה ראשונה. צריכה להתקבל החלטה שלנו שכל עוד לא קיימת החלטה אחרת, שאותם יישובים המקבלים הטבות, שלא יורידו להם ולו אחוז אחד מההטבה, כפי שנוהגת לעשות רשות המסים כיום. אם יחלקו לכולם את התקציב הקיים, כ- 780 מיליון ₪, הרי שמדובר במיטת סדום ואם רוצים להוסיף יישובים צריכים להגדיל את התקציב לכך".
עוזר ראשי ליועץ המשפטי ברשות המסים, ברוך משולם, עדכן את הוועדה ש"כיום תקציב הטבות המס ליישובים עומד על בין 700 ל-750 מיליון ₪".