מעל למחצית (55%) מהנוסעים בעולם (26% מהמטיילים הישראלים) דיווחו כי הם נחושים יותר לבחור בתיירות ידידותית לסביבה. כך לפי ממצאי דו"ח לתיירות בת-קיימא לשנת 2019 של ענקית התיירות Booking.com. לפי הדו"ח, 72% מהתיירים בעולם וכ- 53% מהתיירים הישראלים מאמינים שכדי להציל את כדור הארץ בשביל הדורות הבאים צריך לפעול כבר עכשיו ולבחור בתיירות בת-קיימא. התיירים מודעים יותר, אבל היעדר סינון ברור מקשה עליהם לבצע הזמנות.
תיירות אקולוגית (ecotourism) היא סוג של תיירות הפונה לבעלי מודעות סביבתית וחברתית. באופן כללי, תיירות אקולוגית מתמקדת בתרבות מקומית, הרפתקאות בטבע, התנדבות, צמיחה אישית ולמידה על דרכים אחרות למחיה על כדור הארץ. בדרך כלל היא מערבת הגעה ליעדים בהם הצמחייה, עולם החי והמורשת התרבותית הם האטרקציות המרכזיות. תיירות אקולוגית היא תיירות אחראית, אשר פועלת על מנת להביא למינימום את ההשפעה השלילית של תיירות קונבנציונלית על הסביבה, שומרת על התרבות של המקומיים ומשפרת את רווחת התושבים המקומיים.
מקומות אירוח ירוקים- רצויים יותר אבל קשים לזיהוי
בהתאם לכוונתם של המטיילים לבחור בתיירות יותר ידידותיות לסביבה, כך גם מקומות אירוח ירוקים הופכים פופולריים יותר ויותר – כ-73% מהמטיילים ברחבי העולם וכ-41% מטיילים ישראלים מתכוונים לשהות לפחות פעם אחת במקום אירוח ירוק או אקולוגי בשנה הקרובה. בנוסף, 70% מהנוסעים ברחבי העולם וכ-50% מהמטיילים הישראלים מציינים כי קיימת סבירות גבוהה יותר לכך שיזמינו מקום אירוח בידיעה שהוא אקולוגי.
עם זאת, כאשר מדובר בזיהוי מקומות אירוח ירוקים, כ-72% (91% מהמטיילים הישראלים) מהמטיילים ברחבי העולם אומרים שהם לא מודעים לקיומה של התווית האקולוגיות המסמנת את מקומות האירוח. יותר משליש (37%) מהמטיילים בעולם וכ-25% מהמטיילים הישראלים מאשרים שתקן בינלאומי לזיהוי מקומות אירוח ידידותיים לסביבה יעודד אותם לטייל בצורה אקולוגית יותר, ו-47% מהמטיילים הישראלים (לעומת כ-62% מהמטיילים בעולם) ירגישו טוב יותר בנוגע לשהייה במקום אירוח אם ידעו שהוא קיבל תווית אקולוגית.
לא הכל ירוק
למרות שהדרך רצופה בכוונות טובות, עדיין לא קל לטייל בצורה ירוקה. הדו"ח חושף גם את החסמים הנפוצים איתם מתמודדים הנוסעים כאשר הם בוחרים בתיירות בת-קיימא: חוסר ידע איך להפוך את הנסיעה לאקולוגית יותר, העדפה לבחור באפשרויות אחרות למרות הכרות עם אפשרויות אקולוגיות יותר, קושי לעמוד בהוצאות הנוספות הכרוכות בתיירות בת-קיימא, לו"ז טיול המגביל את הבחירות האקולוגיות שיכולים לבצע, יעדי תיירות אקולוגיים מושכים פחות מאשר יעדים אחרים ובכלל הבנה כללית מה יכולים לעשות כדי לטייל בצורה אקולוגית יותר.
דור ה-Z מציל את העולם?
בני דור ה-Z נחושים לתת חזרה, מה שהופך אותם לדור שהכי מעוניין בהתנדבות כחלק מחוויית הטיול. ציינו שכאשר הם מתכננים את הטיול הבא שלהם, הם מודעים לשמירה על הסביבה ולהשפעה שיש להחלטותיהם עליה. יעדיפו לבקר ביעדים פחות מוכרים ופופולריים, אם המשמעות של החלטתם היא השפעה במידה קטנה יותר על הסביבה.
עם זאת לפי הדו"ח, מה שמפתיע הוא שבני דור ה-Z עושים זאת מעט פחות מבני דורות אחרים. בני דור הבייבי-בום (בני 55 ומעלה), דור ה-X (מי שגילם 40-54) ודור המילניום (מי שגילם 25-39) מדורגים גבוה יותר מבני דור ה-Z הצעירים.
נוסעים מציעים כיצד להגדיל את התיירות האקולוגית:
יטיילו באופן ידידותי לסביבה אם יוצעו להם תמריצים כלכליים, כמו הקלות במס..
יבחרו בבחירה האקולוגית אם אתרי הזמנות מקוונים יציעו אפשרות סינון לפי מקומות אירוח אקולוגיים או ידידותיים לסביבה.
רוצים שהכסף שהם מוציאים על נסיעות יחזור לקהילה המקומית
מחפשים חוויות אותנטיות המייצגות את התרבות המקומית
*אודות Booking.com:
חברת Booking.com B.V, אשר נוסדה באמסטרדם ב 1996, צמחה מסטארט-אפ הולנדי קטן לאחת מהחברות הגדולות ביותר בעולם בתחום התיירות באינטרנט. כחלק מקבוצת Booking Holding Inc. (נאסד"ק: BKNG), Booking.com מעסיקה כיום יותר מ-17,500 עובדים ב-198 משרדים ב-70 מדינות ברחבי העולם.
במשימתה לסייע לאנשים לחוות את העולם, חברת Booking.com משקיעה בטכנולוגיות דיגיטליות שמסייעות בנטרול קשיים הכרוכים בתכנון נסיעות. ב-Booking.com מחברים בין מטיילים למבחר הגדול ביותר של מקומות לינה נהדרים, כולל הכול, החל מדירות, בתי נופש ואירוח B&B בניהול משפחתי ועד לאתרי נופש ברמת 5 כוכבים יוקרתיים, בתי עץ ואפילו איגלואים. אתר Booking.com והאפליקציות בנייד קיימים ב-43 שפות ומציעים יותר מ-28 מיליון מקומות אירוח על כל גווניהם הפרושים על פני יותר מ-148,000 יעדים ב-229 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.
מדי יום, מוזמנים יותר מ- 1.5 מיליון לינות בחדרים באמצעות הפלטפורמה של Booking.com, כך שלא משנה אם נוסעים למטרות פנאי או עסקים, לקוחות יכולים להזמין במהירות את מקום האירוח האידאלי עבורם עם Booking.com, ללא עמלות הזמנה ובגיבוי הבטחתנו להשוואת מחיר. באמצעות צוות חוויית הלקוח של החברה, לקוחות יכולים ליצור קשר 24/7 לקבלת סיוע ותמיכה ב-43 שפות, בכל שעה ביום ובלילה.